lördag 21 maj 2011

i skapande händer




fikulera på bästisbageriet runt hörnan..




ja jag har alltid helst velat inta min morgonlatte i en bagerilokal..
 I femtonårs tid hade jag ett litet kvartersbageri på södermalm i Stockholm..
 men nu när jag flyttat till citykärnan så är det svårt att hitta mjöliga väggar och inblick i bagarnas vardag..
men så har jag nu hittat ett runt precis runt hörnan från mig..
väggarna ser ut att vara vitkalkade och det är de ..av mjöl.. härligt.
eftersom hantverkaryrken står mig nära hjärtat så är det ju underbart att se yrkeskunniga bagare swischa ihop det ena mer fantastiska brödet än det andra..
kolla in andra hantverkaryrken/konstnärer och deras lokaler 
..det är verkligen..nutidens hjältar..












som Claire Basler
Hon bor i utkanten av Paris i en gammal järn-verk som hon förvandlats till en konstnär paradis, fullt av  minimalistiska möbler och rum efter rum med konstnärsmaterial, gigantiska dukar, och hundratals växter och blommor som hon använder som referenser för hennes målningar.










läs mer



en liten glimt från Pierre Olofssons skapande rum..tagen ur min absolut finaste bok







  


        ..min favoritatejé innehavs av den Danska konstnären Anne Tholstrup i Köpenhamn
         ..vilsamt men dynamiskt..

..nu ska jag sätta min egen deg till mitt favvomorotsbröd..sparrissoppa ikväll ..
och eftersom jag får hjälp av min lilla hjälte bagarHolly så kommer nog mjöl sättas på väggarna även hemma hos oss..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar